Større indtjening på webshoppen med en anbefalingsmaskine

thumbs up grey world at flickr

10 mar Større indtjening på webshoppen med en anbefalingsmaskine

Alle de store webshops bruger dem. Resten følger efter – og det går stærkt.

Nu er teknologien så moden, at du kan bruge intelligente og relevante relaterede produkter på din webshop uden at det koster spidsen af en jetjager.

Brugen af en anbefalelsesmaskine, eller recommendation engine, som den hedder på Engelsk, vinder indpas hos flere og flere webshops.

Vi har her samlet en gennemgang af alt det du skal vide for at få mest muligt ud af relagento eller en anden anbefalingsmaskine på din webshop.


Flagskibet Amazon

Amazon har gjort det alle vi andre snakker i mange mange år. De er allerede langt foran på point. Men derfor kan du jo godt bruge Amazon som inspiration i dit eget arbejde med at optimere din webshops konverteringer.

amazon_william

De algoritmer som Amazon benytter sig af i deres webshop er løbende blevet testet og rettet til over lang tid. Læg dertil den kæmpe datamængde de har at arbejde med. Det kan næsten virke skræmmende at skulle udfordre giganten Men husk så på, at du netop ikke skal udfordre giganten.

Din fornemmeste opgave er ikke at blive den næste Amazon i morgen eller i overmorgen. Din fornemmeste opgave er dagligt at optimere din egen sunde forretning, og her kan en anbefalingsmaskine være en rigtig god hjælp.

Kontante fordele

Hvis du bruger en anbefalingsmaskine effektivt vil du kunne opleve store fordele på din bundlinje.

Det er en klar fordel, at dine besøgende bliver præsenteret for andre relevante produkter mens de surfer på din webshop. Ved at gøre brug af den data du allerede har fra lignende kunder, vil du med større sandsynlighed ramme plet når du f.eks. bruger anbefalingen: ‘Andre der købte dette produkt købte også X’. Hvis X er så interessant for andre er det det nok også for mig tænker kunderne og handler derefter produktet X. Dermed stiger din gennemsnitlige ordreværdi i webshoppen.

Men hele præmissen for at kunden finder X interessant er, at X har en potentiel interesse for kunden. Her hjælper anbefaingsmaskinen med at vise mere relevante produkter for kunden.

dart Richard Matthews flickr

Et konkret eksempel kunne være en kunde der er interesseret i en bluse og som besøger bluse Y i din webshop. Kunden har endnu ikke besluttet sig for at handle og får nu vist relaterede produkter under bluse Y.

Uden den intelligente del af et modul for relaterede produkter vil du nu kunne vise et tilfældigt udvalg af øvrige bluser. Her er der så tilbage at håbe på at det falder i kundens smag.

Med den intelligente databehandling vil du kunne vise bluser under Y der er udvalgt på baggrund af de bluser som andre der har handlet Y også har handlet.

Resultatet er at en kunde der viser interesse for bluse Y får vist bluser der matcher ud fra andre kunder med samme smag. Når kunderne på den måde får vist produkter med langt højere relevans, vil de være langt mere tilbøjelige til at handle hos dig. Ikke bare et produkt, men også blive inspireret til et mersalg.

Undersøgelser viser,at relevante produktanbefalinger vil være med til at hæve dine konverteringsrater. Ifølge ClikZ.com (kilde) kan en god anbefalingsmaskine hæve dine konverteringer med mellem 10% og 30%.

En effektiv anbefalingsmaskine kan vide hvad det er den besøgende efterspørger og præsentere produkterne tidligt i forløbet for besøget i webshoppen. På den måde øges chancen for at den besøgende putter varer i kurven og forlader webshoppen som en glad kunde.

Glade kunder er grundlaget for loyale kunder – og de er på den lange bane rigtig mange penge værd.

Hvad er en god anbefalingsmaskine

Ifølge Stephen Tucker, der skriver for smartininsights.com, så er der to årsager til at mange små og mellemstore webshops ikke får etableret en god anbefalingsmaskine.

Kilde smartinsights.com

Mange webshopejere tror simpelthen allerede at der er en god og tilstrækkelig intelligent funktion for produktanbefalinger i deres webshop allerede. For langt de fleste vil dette dog ikke være tilfældet. Og for Magento i særdeleshed er den medfølgende mulighed for at anbefale produkter både utilstrækkelig og yderst besværligt at sætte op til et bare nogenlunde acceptabelt niveau for relevante anbefalinger.

Desuden oplever Stephen Tucker at der ofte er den reaktion fra mange webshops, at de fejlagtigt tror, at det er en kompliceret proces at implementere en anbefalingsmaskine på deres shop.

Det behøver ikke være dyrt at komme i gang med at udnytte potentialet i din webshops data og anbefale produkter til dine kunder. Anbefalinger der kan hjælpe med at generere en højere gennemsnitsværdi pr. ordre, eller som hjælper med at øge konverteringsraten.

thumbs up grey world at flickr

Skal du i gang med at implementere en anbefalingsmaskine, eller recommendation engine som den kaldes på engelsk, kan du med fordel finde et system der er optimeret til den platform du har bygget din webshop på.

For relagento gælder det at den er udviklet til at fungere på alle Magento webshops. Det har den store fordel at installationen er nem og kan varetages af en e-commerce manager uden at skulle involvere IT-afdelingen. Desuden trækker systemet data direkte fra din Magento webshop og bearbejder dem realtime. Det har fordele både mht. driftssikkerheden men også den fordel at dine ændringer på webshoppen træder i kraft i realtime og ikke kun opdateres en gang i døgnet.

Sådan placerer du anbefalingerne

Konteksten er utrolig vigtig når du skal pacere dine bokse med relaterede produkter. Her er det vigtigt at kende noget til kundernes brugsmønstre.

Så når du skal definere hvad der er relevante produkter skal du kigge på hvor henne den besøgende er i forløbet på din webshop.

Basisviden om placeringer

Forsiden

Er kunden landet på forsiden kan du med fordel fokusere på dine mest solgte produkter. Det er produkter du ved rigtig mange køber og dermed er chancen for at den besøgende kan bruge et af disse produkter ret stor.

Et andet fokus kunne være de populære produkter som opnår mange hits og besøgende.

Kategorisiden

På din kategoriside giver det absolut bedst mening af vise produkter der sælger godt inden for den givne kategori. Konteksten må logisk være at den besøgende leder efter f.eks. fodboldstøvler. Og så skal du nu hjælpe kunden til at finde et par gode fodboldstøvler. Et gør du bedst ved at vise de mest relevante produkter i kategorien fodboldstøvler. Så kan det godt være at din algoritme fortæller dig at kunder der køber fodboldstøvler også handler benskinner. Men vent med at promovere mersalget af benskinner til kunderne har besluttet sig for hvilket par fodboldstøvler han skulle have. Det kan f.eks. komme til udtryk ved at kunden putter varen i indkøbskurven.

screenshot nordicsport

Produktsiden

På produktsiden er kunden nu så langt i forløbet at der blot mangler et klik på købsknappen før end varen er i indkøbskurven (men stadig ikke en afsluttet handel vel at mærke).

På produktsiden er der delte meninger om hvordan du bedst muligt udnytter potentialet i intelligente anbefalinger af relaterede produkter. Som basisviden bør du vide, at du her skal kunne anbefale produkter der via registrerede data fra øvrige kunder har vist sig at være salgsbare til kunder der ligner den nuværende besøgende. Brugen af data kvalificerer de produkter der vises for den besøgende og er et af de steder hvor du med intelligente anbefalingsmaskiner kan øge konverteringerne betragteligt.

Et studie af MyBuys foretaget blandt 100 webshops, hvoraf de 40 var blandt top 500 på Internet Retailer top 500 Guides liste viser, at konverteringsraten på en webshop med relevante relaterede produkter, genereret gennem en god anbefalingsmaskine, havde øgede konverteringsrater der steg med hele 915%.

Kilde

En øget konverteringsrate på 915% svarer altså til at en konverteringsrate på 1% ville stige til 9,15%. Ikke ubetydeligt. Tallet her dækker over hele websites og det meget høje tal kan sagtens dække over implementereingen af relaterede produkter på f.eks. en statisk side, der tidligere ikke var optimeret til salg. Tallene siger en hel del om hvad du kan opnå ved at se på helheden i den oplevelse du tilbyder dine besøgende og hvordan der kan ligge et stort uudnyttet kommercielt potentiale.

Rigtig spændende er det at se på hvordan den samme undersøgelse også afdækkede hvad der sker med dine konverteringsrater når du implementere en god anbefalingsmaskine på dine produktsider, kategorisider, ordrebekræftigelsessider, landingssider som forsiden samt på oversigten over søgeresultater.

Undersøgelsen viste følgende forbedringer med en god anbefalingsmaskine:
474% øgede konverteringsrater for kategorisiderne
411% øgede konverteringsrater for produktsiderne
307% øgede konverteringsrater for ordreoversigtssiderne
248% øgede konverteringsrater for forsiden
192% øgede konverteringer for siden med søgeresultaterne

Kilde

For de fleste webshops vil der altså ligge forbedrede konverteringsrater og vente efter en implementering af en anbefalingsmaskine på webshoppen.

Tallene fra MyBuys giver dig også et fint udgangspunkt for at komme godt i gang med at bruge data på de vigtigste sider i din webshop. At det netop er kategorisiderne og produktsiderne der viser de største fordele giver god mening, da det netop er på disse sider at brugeren viser en konkret interesse for enten et produkt eller en produkttype.

Jeg vil kalde det nogle særdeles lavthængende frugter du her bør samle op.

Accepterer kunderne personaliseringen

De øgede konverteringer er i sig selv et udtryk for at anbefalingsmaskinerne virker efter hensigten. Men hvis nu dine kunder på samme tid oplever et stort irritationsmoment ved den mere personaliserede oplevelse vil du skulle overveje fordele og ulemper ved løsningen.

futuristic shopping tup wanders at flickr

Evnen til at kunne vise gode relevante anbefalede produkter falder fint i tråd med hele spørgsmålet om hvad det er du skal jagte af gode KPI for din webshop. Det er ikke længere nok at have fokus på sidevisninger, at få nogle til at klikke på vores annoncer eller åbne vores e-mails er budskabet i en artikel fra Forbes. Vi skal ikke stille os tilfredse før vi kommer længere og får afsluttet en konkret handel.

Kilde Forbes.com

I samme artikel fremhæves det desuden hvor vigtigt det er at kunne levere det rette budskab til den rette person på det rette tidspunkt. Det er netop den evne en god anbefalingsmaskine har i forhold til at brugeren leder efter et egnet produkt(er) hun kan købe.

Og det rette sted er oftest på forhandlerens egen side hvis du spørger kunderne.
Kilde mybuys.com

Hold det relevant

Vel vidende at dine kunder gerne ser personaliserede anbefalede produkter på din webshop bliver din næste udfordring at sikre dig at de viste produkter også er relevante. I en undersøgelse udført af Gigya.com har de spurgt 4.000 personer fra henholdsvis USA og England i alderen 18-55 år om de nogensinde er blevet præsenteret for irrelevant indhold fra en virksomhed og hvordan de reagerede efterfølgende.

Kilde Gigya.com

Resultatet af undersøgelsen er ret skræmmende for den virksomhed der ikke arbejder med at kunne levere relevante relaterede produkter for kunderne. 43% af de adspurgte valgte efterfølgende at ignorere den efterfølgende information fra virksomheden. Tænk lige en gang til over dette. Pusher du produkter ud i en boks med relaterede produkter uden at vide om produkterne er interessante og relevante for modtageren, så risikerer du at modtageren siger tak, men nej tak og vender dig ryggen efterfølgende.

gigya

Undersøgelserne fra gigya.com og MyBuys er yderst interessante fordi de på den ene side viser hvordan forbrugerne (og de yngre i særdeleshed) gerne vil have personaliseret indhold præsenteret. Men på den anden side beder brugerne også virksomhederne om at lave deres arbejde ordentligt.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på hvordan retargeting dags dato er det mest grelle eksempel på hvordan jeg bliver forfulgt af de jeans jeg netop lige har købt. Den type uintelligent markedsføring skaber salg på den korte bane. På den lange bane lader simpel retargeting meget tilbage at ønske. Her har du en stor fordel i og med at du allerede ligger inde med en masse brugbar data i din webshop som du kan behandle og skabe langt mere relevante produktanbefalinger nu og her.

Men det skal ikke være en skræmmekampagne, for i den seneste undersøgelse fra Oracle og Econsultancy viser alle tallene også at der er et stort fokus på at skabe en sammenhængende brugeroplevelse for kunderne. Hele 30% svarer at de er meget enige i at de arbejder med at skabe den sammenhængende oplevelse blandt kunderne.

econsultancy_30p

Kilde econsultancy.com

Sigt efter målet

Selvfølgelig skal du ikke måle i blinde og du kan og bør læne dig op ad noget af alt det viden der allerede er tilgængeligt. Når det så er sagt, så er det vigtigt at du gør dig dine egne erfaringer med at sætte målsætninger op for din indsats på webshoppen og begynde at måle på de data du har.

I min research til denne artikel fandt jeg f.eks. en artikel der viste at op mod 50% af de webshops der bruger relaterede produkter, ikke havde nogen ide om hvorvidt de egentlig gav dem en fordel eller ej. De kendte simpelthen ikke konverteringsraterne.

Kilde: getelastic.com

En af grundene til at så mange må melde pas i forhold til at kunne måle på aktiviteten og fordele ved at have gode relaterede produkter at vise på sin webshop ligger i kompleksiteten.

goal Swen-Peter Ekkebus at flickr

Her er tre måder hvorpå du kan måle på om dine blokke med relevante produkter har værdi for dig.

For det første kan du teste om nogen overhovedet klikker på dine blokke med relaterede, mest købte eller populære produkter. Du kan f.eks. knytte et heatmap til din webshop og på den måde få værdifuld viden om hvorvidt der overhovedet er nogen der klikker på dine relaterede produkter. Der findes flere gode systemer der tilbyder heatmaps. Jeg har gode erfaringer med bl.a. Crazyegg  og Visual Website Optimizer.

For det andet kan du opsætte splittests hvor du kun viser dine relaterede produkter for den ene halvdel af dine besøgende og se om det gør en forskel i forhold til dine konverteringsrater eller omsætning. Her kan Visual Website Optimizer også være et brugbart værktøj.

Til sidst er der den mulighed, at du benytter et modul til at vise dine relaterede produkter, der kan levere den statistik du skal bruge for at kunne vurdere om der er en positiv effekt på dit website. relagento er et modul der netop giver dig en statistik over dit samlede salg og hvor stor en procent del af dette der kommer via besøg gennem en eller flere blokke på webshoppen med relevante relaterede produkter. Fordi de relaterede produkter vises efter at modulet har behandlet data fra dine besøgende og kunder, så viser relagento ikke bare relaterede produkter, men relevante relaterede produkter, der skaber mersalg i din webshop.

Få mest ud af teknologien

Det bedste du kan gøre for din webshop er at bruge den rigtige blok med mest købte, populære og relaterede produkter alt efter hvor på webshoppen den besøgende befinder sig.

Brug din anbefalingsmaskines evne til at hjælpe den besøgende med hurtigst muligt at finde de rigtige produkter. Med den intelligente anbefalingsmaskine bearbejdes dine egne kundedata til de mest relevante anbefalinger af produkter.

Sørg for at benytte et system der giver dig brugbar statistik så du ikke fægter i blinde.

 

logo

relagento er din anbefalingsmaskine dedikeret til Magento webshop. relagento behandler dine egne data real time og leverer udførlig statistik.

200x50 koebbusiness 200x50koebbasis

Foto credit: https://www.flickr.com/photos/richardofengland – Tup Wanders at Flickr – https://www.flickr.com/photos/ekkebus – https://www.flickr.com/photos/greyworld

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

482
8 tips og tricks
der sender din webshop i superligaen
Indtast din e-mail
og hent vores GRATIS e-bog
Når du henter din e-bog tilmeldes du automatisk til vores nyhedsbrev med fere godt tips til e-handel
482
8 tips og tricks
der sender din webshop i superligaen
Indtast din e-mail
og hent vores GRATIS e-bog
Når du henter din e-bog tilmeldes du automatisk til vores nyhedsbrev med fere godt tips til e-handel