Få styr på dine produktbeskrivelser

foto: Angie Garrett

24 feb Få styr på dine produktbeskrivelser

En god produkttekst er vigtig for at få dine besøgende til også at handle i din webshop. For mange besøgende vil det netop være i teksten, at den besøgende leder efter svar på de spørgsmål hun måtte have.

En god produkttekst må give kunden al den information som kunden har brug for for at kunne tage en beslutning om at foretage et køb. Lyder det nemt?
Inden vi begynder at tale om hvad du skal have med i dine online produktbeskrivelser på din webshop, er der to spørgsmål vi skal stille os selv. Hvad vil kunden gerne have og vigtigst af alt hvorfor vil kunden gerne have det?

Kan du svare på de to spørgsmål, er du allerede langt i arbejdet med at optimere din produktside på webshoppen. For de to spørgsmål er det vigtigste at kunne svare på. Men alt for mange webshops ender med ikke at svare på spørgsmålet men i stedet åbne op for, at den besøgende stiller flere spørgsmål.

Begynder de besøgende at stille spørgsmål så risikerer du at tabe konverteringer, for som Steve Krug siger i bogen ”Don’t make me think”, så kan mennesker ikke lide at skulle tænke for meget over tingene. Når det sker, så taber du konverteringer.

foto: Angie Garrett

foto: Angie Garrett

Typiske årsager til at forbrugeren ender med at stå med flere spørgsmål efter at have besøgt din produktside kan være:

  • Uklar beskrivelse af funktioner og detaljer
  • Manglende beskrivelse af vigtige detaljer
  • Manglende fotos af vigtige detaljer

De manglende beskrivelser er nemme at gøre noget ved. Langt sværere er det selv at opdage tekster der bliver for indforståede og dermed mister du fokus på at skrive til kunden. Du kan bruge den huskeregel, at skriver du til personer som dig selv, vil de ofte have større erfaring med produkttyperne end dine kunder har. Er det tilfældet skal du træde et skridt tilbage og redigere din tekst så du skriver i øjenhøjde med dine kunder.

Så husk når du skriver din tekst til dine produktbeskrivelser. Få alle de vigtige detaljer med i beskrivelserne, få alle de vigtige detaljer med i din eventuelle liste over detaljerne og få så vist billeder af alle de vigtigste detaljer. Hvis disse tre punkter alle spiller sammen så kan du være sikker på at dine brugere får alle de oplysninger de skal bruge for at kunne træffe et valg på baggrund af produktets detaljer.

I al din tekst skal du være skarp på hvem du skriver til og på hvilket niveau dine kunder skal have informationen serveret. Når du ved hvem du henvender dig til bliver det meget nemmere at skrive gode oplysende og sælgende tekster til dine besøgende.

Hvorfor skal jeg købe dit produkt

I beskrivelsen af detaljerne kommer du formentlig godt rund om hvad det er for et produkt du sælger. I din tekst er det dog også vigtigt, ja jeg vil gå så langt som til at sige at det er endnu vigtigere, at du svarer på hvorfor kunden gerne vil have produktet.

Du kan se produktets detaljer som den tjekliste der skal vinges af og dernæst skal din produkttekst være tilstrækkelig forførende til, at den besøgende går fra at have vinget din tjekliste af til at nikke genkende til svaret på hvorfor hun skal handle produktet – og meget gerne nu og her.

Fortæl kun det der er absolut nødvendigt

Det lyder som en kliche. Men ikke desto mindre er det en rigtig god ide at holde din produktbeskrivelse på et niveau hvor du gennemgår detaljerne og giver et, to eller tre svar på hvorfor den besøgende bør købe dit produkt.

Pas på at du ikke kommer til at skrive dig ud i lange produktbeskrivelser der siger en masse uden egentlig at sige ret meget. Lad det ikke blive ord for ordets egen skyld. Når du skriver den gode produktbeskrivelse så vær meget skarp på hvilke detaljer der er vigtige og find svaret på hvorfor den besøgende skal købe produktet.

I hele processen sørger du naturligvis for at skrive i et sprog og på et niveau der matcher kunden og ikke dig.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar